Liberalerna väntar otåligt på utveckling av Lidköping

Måndag 11 juni 2018

Inlägg i lidkopingsnytt.nu den 7 juni 2018.

Publicerad torsdag, 07 juni 2018, 09:41 av Björn Smitterberg

henrik-gallus_180605– Vi behöver öka farten i Lidköping. Vi har målsättningar i kommunen men allt tar för lång tid och dras i långbänk.
Liberalerna Pär Johnson och Henrik Gallus är ivriga. Men det är, säger dom, för Lidköpings bästa. Vi försöker alltid vara lösningsorienterade och inte fastna i detaljer.

Pär Johnson sa en gång, och han säger det än en gång, vil man genomföra något i Lidköping får man ofta och länge tjata. Men till slut får man med sig en majoritet.

Så har det varit med badhuset. Ett nytt badhus i Lidköping har varit en hjärtefråga för Liberalerna här i minst åtta år, kanske tio. Varenda gång budget varit på tal (och det är ofta i Lidköping) har förslaget om badhus nämnts från Liberalerna.

– Nu tycks vi fått med en majoritet för ett nytt badhus även om de flesta partier i Lidköping fortfarande bara berättar att man vill bygga men därefter inte avsätter pengar i budgeten.

val-logga2018Henrik Gallus, advokaten som nu i allt större utsträckning ger sig in i Lidköpingspolitiken är andranamn – efter Pär Johnson – på Liberalernas lista. Han sitter sedan en tid som andre vice ordförande i utbildningsnämnden, och ser fram emot att få komma till kommunfullmäktige.

– Jag vill gärna arbeta med skolfrågor, men jag är intresserad av alla utvecklingsfrågor och Lidköpings framtid. Inom Skolan måste vi få mer personal med flera olika kompetensinriktningar så att lärare kan fokusera på att vara lärare och elever kan få det stöd de behöver oavsett nuvarande nivå.

För Pär Johnson handlar livet mycket om ekonomi, ledning och organisationsfrågor – han har jobbat i ledande positioner både nationellt och globalt för en storbank i många år. Han sköter en stor del av jobbet hemifrån, möten sker via internet.

– Det går bra, men man förlorar den dagliga sociala kontakten med arbetskamraterna.

liberaler180605a

När han är på sitt bankkontor är det ofta i Köpenhamn men nu vill Pär satsas än mer på politiken och då framförallt i Lidköping och Regionen.

En viktig fråga för Lidköpings framtid är hur centrum ska utvecklas. Allt fler skyltfönster är tomma.

– Det är fel väg att dra ned på parkeringsnormen, familjer behöver ofta två bilar i dag för att klara allt. Med den nya parkeringsnormen hamnar familjerna i ett läge de behöver två parkeringsplatser – vilket betyder en styrning till villaboende och det tycker Liberalerna är att styra för mycket i familjers vardag.

Liberalerna ger riksväg 44 högsta prioritet när det gäller utveckling framöver. Den nya väg som byggs måste snabbt förlängas så att nuvarande ringleden med sina rondeller frigörs för stadstrafiken. Vi skall inte behöva ha trafikstockningar i Lidköping

– Trafiken måste styras ut från centrum så att enbart trafik som verkligen skall in till centrum kör där. Man ska inte behöva åka genom stan – man ska snabbt kunna använda ringleden och trafiken som passerar Lidköping ska använda 44:an hela vägen mellan Risakorset och Källby.

Hamnstadens bostadsbyggande – ska vara kvar i hyllorna. Vänerstranden skall vara ett stråk för promenader, fritidsaktiviteter, caféer och utsikt mot sjön.

– Vi vill flytta bebyggelsen till parkeringen vid Drömstaden, och även till Båtgården. Det borde vara dags att klara ut Båtgårdens framtid.

En annan viktig fråga för Liberalerna är den sociala omsorgen för de som av någon anledning har det svårt. Därför satsar partiet extra mycket på Social och Omsorg så att de kan få arbetsro och fokusera på sitt oerhört viktiga arbete.

Liberalerna i Lidköping har ett digert program till valet. Det är indelat i huvudområden men sammanlagt handlar det om 111 punkter man vill genomföra.

Pär Johnson ser liksom Henrik Gallus fram emot kommunpolitiskt arbete – men även regionpolitiskt.

– Kommunen och regionen hänger samman så mycket så jag tror det blir viktigt att länka samman frågorna. Inte minst när det gäller ekonomi.

– Vi ska nå mål med ökad befolkning – då måste vi satsa mer på Näringslivet. Jag vill gärna arbeta med sådant, säger Henrik Gallus. Ett av våra viktigaste förslag är att ge Tillväxt Lidköping ökade resurser. Här måste vi medverka från kommunens sida.

En för Liberalerna synnerligen viktig fråga är att få ut moderna liberala idéer. Så folk förstår dessa.

– Det är en förutom skolan en kärnfråga, men vi har ett GO i partiet nu, med många nya medlemmar – många unga – som vill ta tag i saker. Vi gläder oss förstås att få bästa miljöbetyg bland allianspartierna i Naturskyddsföreningens genomgång. Nu har vi stärkts i miljöfrågor även lokalt med Veronica Berling.

Liberalerna i Lidköping inväntar sommaren, och ett liv i valstugorna på Nya Stadens torg vi har gått framåt i de två senaste valen och vi hoppas på Lidköpingsbornas förtroende så vi kan göra det även i år.

– Vi kommer väl förberedda till valstugan!