Vi uppgraderar istället för att avveckla Framnäs IP

Fredag 11 oktober 2024

Nu går vi från tidigare styres utredande till att genomföra. Vi lovade i valrörelsen att vi skulle städa bort tidigare styres förslag om att avveckla Framnäs IP som en matcharena för fotboll. Nu är alla beslut och pengar framme för att uppgradera Framnäs IP och Ågårdsvallen ( vi kan göra både och). Elitfotbollen skall ges bättre möjligheter till spel på Framnäs IP och Friidrotten skall även dom få bättre förutsättningar.

Utredningens sammanfattning gällande Framnäs IP är:

Framnäs IP som anläggning uppfyller behoven som LIS har för sin verksamhet
men behov av upprustning /renovering är stora.
För att utvecklas till en godkänd anläggning för elitfotboll krävs en omfattande
komplettering och upprustning av anläggningen. Fotbollsföreningarna har dock
inget lag i Superettan i nuläget.
Flera av byggnaderna på anläggningen är föråldrade och behovet av upprustning
är stort. Det behöver också fler omklädningsrum då det är fler föreningar som
nyttjar anläggningen

Med andra ord har man låtit anläggningen förfalla MEN nu tar vi tag i detta och på ett strukturerat sätt ser till så att förutsättningarna förbättras steg för steg.

Utifrån den fördjupade behovsanalysen beslutades att inte rusta upp Framnäs IP enligt kraven för en elitfotbollsanläggning, men att skapa förutsättningar för att snabbt ställa om Framnäs IP enligt kraven för elitfotboll.
FFN beslutade också att Framnäs IP skall rustas upp utifrån följande prioritering:
1) Renovera befintliga omklädningsrum och bygga 3 nya – totalt 8 omklädningsrum, samt förråd.
2) Nya friidrottsbanor
3) Renovera eller måla läktare
4) Nya TV-torn
5) Belysning
I syfte att få snabb effekt kommer vissa åtgärder kunna genomföras redan under vintern
2024/2025

Ågårdsvallen:

Utredningens svar: Ett flertal av de byggnader som finns vid Ågårdens Idrottsområde har uppnått teknisk livslängd och är i behov av att ersättas. Det finns också ett stort behov av nya omklädningsrum till fotbollsplanerna och andra faciliteter såsom förråd, samlingssal, kansli och kiosk

Detta borde gjorts för mycket länge sedan, omklädningsrummen är under all kritik och värdighet.  NU har vi sett till att detta genomförs som ett första steg och fler initativ är på gång gällande förbättringar för fotbollen på Ågårdsvallen och för hela idrottsområdet.